Grywalizacja, czyli jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników.

Branża technologiczna stale poszukuje kolejnych rozwiązań, które chociaż na chwilę zatrzymają uwagę użytkownika. Jednym z wykorzystywanym od dawna narzędzi jest grywalizacja szeroko stosowana w biznesie, platformach e-commerce, portalach społecznościowych czy aplikacjach edukacyjnych. 

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja zwana również gamifikacją to strategia wykorzystująca elementy charakterystyczne dla gier w kontekście niezwiązanym z grami. Inaczej mówiąc, elementy takie jak rywalizacja, punktacja, nagrody czy wyzwania są wprowadzane do takich obszarów jak biznes, technologia czy marketing. Jakie korzyści może przynieść grywalizacja w obszarze związanym z technologią?

Zdjęcie ręki trzymającej telefon z grą pokemony

Zatrzymaj się! Czyli zatrzymanie uwagi użytkownika na platformie. 

Świetnym przykładem takiego działania jest serwis społecznościowy LinkedIn. Serwis wprowadził elementy grywalizacji poprzez możliwość zdobywania odznak za osiągnięcia, umiejętności, czy aktywność społecznościową. Takie wyróżnienia mają na celu motywować użytkowników do aktywnego uczestnictwa w życiu platformy. 

No to gramy! Czyli angażujące aplikacje mobilne

Aplikacje mobilne, zwłaszcza te zorientowane na edukację oraz rozrywkę często sięgają po elementy powszechnie stosowane w grach. Podnoszenie miejsca w rankingu oraz zdobywanie kolejnych punktów czy leveli sprawia, że korzystanie z aplikacji staje się bardziej atrakcyjne.

Takie podejście może być szczególnie przydatne w aplikacjach edukacyjnych. Gamifikacje świetnie wykorzystała platforma edukacyjna Duolingo. 

Wykorzystanie systemu punktacji, zdobywanie kolejnych poziomów, system nagród i odznak czy wreszcie rywalizacja z innymi uczestnikami przyczyniają się do zwiększenia motywacji do dalszej nauki (a przede wszystkim korzystania z aplikacji). 

Gamifikacja w Duolingo nie tylko ułatwia naukę, ale także buduje społeczność użytkowników, którzy dzielą wspólne cele i rywalizują ze sobą, co przekłada się na bardziej atrakcyjne doświadczenie edukacyjne.

Kupuj i wygrywaj. Gamifikacja w e-commerce

W branży zakupowej grywalizacja może wprowadzić element zabawy do procesu zakupów. Programy lojalnościowe czy systemy punktacji za zakupy to powszechnie stosowane rozwiązania. 

Zbieranie naklejek w Biedronce, Żappsów w aplikacji Żabka czy monet na Allegro to przykłady zbierania punktów, które możemy wymienić na nagrody w postaci kuponów, nagród czy wybranych produktów w sklepie. 

Różne typy graczy, czyli do kogo kierowana jest grywalizacja?

Zanim zdecydujesz się na wprowadzenie elementów grywalizacji do swojej aplikacji mobilnej czy webowej warto sprawdzić, do jakich grup użytkowników ma być ono skierowane oraz jakie są ich motywacje.

Poniżej przedstawiamy 6 typów użytkowników opracowanych przez Andrzeja Marczewskiego — autora książek poświęconych mechanizmom grywalizacji. 

Zdjęcie 2 osób grających na playstation w fifę

Podsumowanie

Grywalizacja może znacząco wpłynąć na retencję użytkowników. Systemy nagradzania lojalności nie tylko zwiększają przywiązanie klientów, ale przede wszystkim budują pozytywne doświadczenia użytkowników. 

Jest to relacja win-win, która przekłada się na długoterminowy sukces biznesu. Warto jednak pamiętać, że bez jedynie zrozumienia motywacji użytkowników może prowadzić do pożądanych efektów podczas wykorzystania jej elementów. 

Masz pomysł na wprowadzenie grywalizacji do swojego rozwiązania technologicznego? Skorzystaj z darmowej wyceny

Co zawiera artykuł