Czym jest brief projektowy?

Brief to dokument przygotowany przez Klienta, zawierający informacje na temat projektu, którego ma dotyczyć współpraca.

Większość Klientów w briefie zamieszcza garść praktycznych informacji dotyczących firmy oraz projektu. Jak zebrać wystarczający komplet informacji, aby uniknąć nieporozumień i rozpocząć owocną współpracę z Software Housem?

Wszystko jasne tylko od czego zacząć?

Opisz powód powstania projektu oraz planowane korzyści, które ma Ci przynieść. Opowiedz, jakie są jego główne cele i jakie funkcjonalności powinien posiadać. Podaj również informacje na temat planowanych odbiorców produktu. Kim są przyszli użytkownicy? Dlaczego mają wybrać akurat twoje rozwiązanie?

Kim są odbiorcy?

W briefach często brakuje informacji, które pozwalają realizatorom rozpocząć pracę. Chodzi tu przede wszystkim o informacje związane mniej z pragmatycznymi a bardziej z emocjonalnymi aspektami projektu.

Poza informacjami dotyczącymi projektu i Twojej firmy opowiedz do kogo kierowane jest rozwiązanie? Kim są przyszli użytkownicy? Co ich cechuje? Jakie mają potrzeby?

Dzięki odpowiedzi na powyższe pytania będziemy mogli lepiej rozpoznać Twoje oczekiwania i doradzić Ci podczas realizacji projektu. Inne są przecież potrzeby związane z aplikacją muzyczną przeznaczoną dla dzieci i tą, która kierowana jest do osób starszych.

Budżet i czas realizacji

Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy ważne jest, abyś podał budżet, jaki możesz przeznaczyć na realizację projektu. Wiemy, że jest to trudne dlatego jeśli nie znasz dokładnych kwot warto, abyś podał przynajmniej widełki.

Podaj również informację dotyczące terminu do kiedy chciałbyś, aby rozwiązanie zostało wdrożone. Dzięki temu będziemy mogli zaproponować optymalne rozwiązanie dostosowane do budżetu oraz poziomu złożoności projektu.

Inspiracje

Wskaż przykłady rozwiązań, na których chcesz się wzorować oraz produkty, które cię inspirują. Opowiedz, co zadecydowało o Twoim wyborze? Które rozwiązania uważasz za najlepsze i dlaczego?

Odpowiedź na te pytania pozwoli nam poznać twoje oczekiwania i dopasować je do potrzeb przyszłych użytkowników systemu/aplikacji.

Precyzja i dokładność

W briefie projektowym nie jest ważne tylko to, co w nim zamieścisz, ale również, w jaki sposób to opiszesz. Unikaj określeń, które mogą być dwuznaczne lub niezrozumiałe. Pamiętaj, aby używać precyzyjnych opisów, które pomogą nam jak rozpoznać Twoje oczekiwania.

Kontakt

Nie zapomnij zostawić do siebie namiarów! Jeśli jest taka możliwość już na początku współpracy wskaż osobę, która będzie odpowiadać za projekt.

Kryteria wyboru wykonawcy

Określ kryteria, które są dla Ciebie decydujące podczas wyboru firmy programistycznej, która ma zrealizować Twój projekt.

Czy kluczowa jest dla Ciebie optymalna cena? Doświadczenie zespołu, który zrealizuje projekt? Realizacje projektów o podobnej tematyce na koncie software house’u?

Podsumowanie

Solidnie przygotowany brief projektowy to klucz do rozpoczęcia owocnej współpracy z Software Housem. Pomaga w rozpoznaniu potrzeb zarówno Twoich jako Klienta jak i użytkowników Twojego systemu czy aplikacji. Dzięki niemu zaoszczędzisz czas przeznaczony na wyjaśnianie niejasności związanych z projektem.

Teraz gdy już wiesz, jak napisać idealny brief czas na Twój ruch. Skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci zrealizować Twój projekt!

Co zawiera artykuł